کد مطلب:192973 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:101

آیا ایمان درجات و مراتب دارد؟
ابوعمرو زبیری گوید: به امام صادق - علیه السلام - گفتم: آیا ایمان درجات و مراتب دارد كه به وسیله ی آن مؤمنین در نزد خداوند دارای مقامات مختلف هستند؟

حضرت فرمود: بله.

گفتم: خدای رحمتت كند آن را برایم بیان بفرما تا بفهمم.

حضرت فرمود: خداوند میان مؤمنین مسابقه قرار داده است همان طور كه بین اسبها مسابقه قرار می دهند، سپس به آنان براساس مسابقه درجه داده است (یعنی



[ صفحه 67]



به هر كه بهتر به سوی او می دوند یا می رسند درجه و منزلت داده است)، و به هر شخص به اندازه ی پیشی گرفتن منزلت و درجه می دهد، نه از حق او كم می كند، و نه اینكه عقب افتاده ای را بر كسی كه جلو افتاده مقدم می دارد و نه مفضولی را بر فاضل مقدم می دارد، و بر اساس همین مطلب كسانی كه در ابتدای امت اسلام بودند با كسانی كه در آخر امت اسلام هستند تفاضل پیدا می كنند.

و اگر برای كسانی كه در ایمان پیشی گرفته اند فضیلتی بر كسی كه عقب افتاده است، نباشد، در این صورت كسانی كه در این امت در آخر هستند با كسانی كه در اول هستند یكسان خواهند بود.

آری؛ اگر چنین فضیلتی بر كسی كه در ایمان پیشی گرفته است بر كسی كه در ایمان عقب افتاده است نباشد، عقب افتاده گان مقدم خواهند شد، ولی خداوند متعال چنین مقرر داشته است كه پیشینیان مقدم باشند، و به خاطر تأخیر و كوتاهی در ایمان مقصرها مؤخر باشند، زیرا ما می بینیم عده ای از مؤمنین از متأخرین امت اسلامی كه در عمل از پیشینیان بهتر هستند، و از نظر نماز و روزه و حج و زكاة و جهاد و انفاق كار فزونتری انجام داده اند.

و اگر سوابق و پیشینه هائی نبود كه مؤمنین به وسیله ی آن نزد خدا بر هم برتری دارند هر آینه آنهائی كه در آخر آمدند به خاطر زیادی عمل بر كسانی كه در ابتدای اسلام بودند مقدم می شدند، ولی خداوند عزوجل نخواست كه آخرین درجات ایمان با اولین درجات ایمان یكسان باشد، و یا اینكه كسی كه خدا آن را مؤخر قرار داده است مقدم بشود، یا آنكه مقدم قرار داده است مؤخر شود. [1] .


[1] بحارالأنوار: ج 71 ص 28 ح 6.